ΒΕΝΕΤΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΧΟΝΤΟΛΙΔΟΥ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
ΒΕΝΕΤΙΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ, ΕΛΕΝΗ ΧΟΝΤΟΛΙΔΟΥ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:
Ο συλλογικός αυτός τόμος επιδιώκει να προσεγγίσει το σύνθετο ζήτημα της θέσης και του ρόλου της λογοτεχνίας στην εκπαίδευση και να αναδείξει τη διδακτική της λογοτεχνίας ως ένα σύγχρονο επιστημονικό αντικείμενο, το οποίο χρειάζεται τη συνδρομή πολλών θεωρητικών κλάδων καθώς και συσσωρευμένη διδακτική εμπειρία. Ο αναγνώστης δε θα βρει ομοφωνία στις προσεγγίσεις και τις προτάσεις των συνεργατών, ούτε έτοιμες λύσεις προς άμεση εφαρμογή. Θα έρθει αντιμέτωπος με την πολυφωνία, τα διαφορετικά σημεία έμφασης, τη συνύπαρξη του παλιού με το καινούργιο. Έχει καταβληθεί προσπάθεια, ωστόσο, να υπάρξει ισορροπία ανάμεσα στον θεωρητικό προβληματισμό και τη διδακτική πρακτική, ανάμεσα στην κριτική της σημερινής κατάστασης και τις νέες προτάσεις, ανάμεσα στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα που βρισκόμαστε, κατά γενική ομολογία, σε μια καμπή στα εκπαιδευτικά μας πράγματα, χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε τους σκοπούς της διδασκαλίας των διαφόρων αντικειμένων, να ανανεώσουμε το περιεχόμενο και να εκσυγχρονίσουμε τις μεθόδους διδασκαλίας, έτσι ώστε να ενισχύσουμε την κριτική μας ικανότητα ως εκπαιδευτικοί, σε όποια βαθμίδα κι αν ανήκουμε, και, ταυτόχρονα, να θεμελιώσουμε επιστημονικά τις προσδοκίες και τα οράματά μας. Ο τόμος αυτός επιδιώκει να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση, σ' ένα χώρο, όπως το μάθημα της λογοτεχνίας, το οποίο, με τις κατάλληλες προϋποθέσεις, μπορεί να αποτελέσει μέσον αγωγής στο σύγχρονο πολιτισμό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου). Συλλογικός τόμος 392 σελίδων με ανακοινώσεις συνεδρίου σε εξαιρετική κατάσταση.
Περιεχόμενα:
Πρόλογος / Βενετία Αποστολίδου, Ελένη Χοντολίδου σ. 11-12
Η λογοτεχνία στο σχολείο ή απορίες μιας ενήλικης που διαβάζει λογοτεχνία / Αλεξάνδρα Ζερβού σ. 15-34
Η αμφίδρομη σχέση λογοτεχνίας και γνωστικών αντικειμένων / Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου σ. 35-41
Ο μυστικός κήπος : λογοτεχνική κριτική και θεωρία, η άλλη διάσταση της διδασκαλίας της λογοτεχνίας / Ευγενία Σακελλαριάδη σ. 43-51
Διδάσκοντας από κοινού λογοτεχνία στο γυμνάσιο / Θοδωρής Φιλάρετος, Ελένη Χοντολίδου σ. 53-71
Παρουσίαση μυθιστορήματος στο Λύκειο / Δημήτρης Παπαγεωργάκης σ. 73-90
Η γλώσσα ως προσδιοριστικός παράγοντας της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στη νεοελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση / Γεώργιος Ι. Σπανός σ. 91-101
Γλώσσα και λογοτεχνία : ο λογοτεχνικός και ο μη λογοτεχνικός λόγος στη διδακτική πράξη / Σωφρόνης Χατζησαββίδης σ. 103-117
Ο ρόλος της ειδολογικής θεωρίας στην ερμηνεία και διδασκαλία της λογοτεχνίας / Αλέξανδρος Ακριτόπουλος σ. 121-129
Το μάθημα της λογοτεχνίας στο πλαίσιο της αγγλικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης / Ελένη Ζερβού σ. 131-145
Ο ρόλος του συγγραφέα στην ερμηνευτική διαδικασία και η εγκυρότητα της ερμηνείας / Μαρία Πεσκετζή σ. 147-155
Η προσέγγιση λογοτεχνικών κειμένων σύμφωνα με τις θεωρίες της «αναγνωστικής ανταπόκρισης» / Ελένη Ηλία σ. 157-165
Ευέλικτες χρήσεις της λογοτεχνικής θεωρίας : το παράδειγμα του συνδυασμού της πρόσληψης και της κοινωνιοκριτικής / Ευαγγελία Φρυδάκη σ. 167-175
Διδασκαλία και θεωρία λογοτεχνίας : οι θεωρητικές προσσεγγίσεις στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας / Κάριν Μπόκλουντ-Λαγοπούλου σ. 177-187
Ο ρόλος των ηρώων της παιδικής λογοτεχνίας στη διδασκαλία του αφηγήματος στο νηπιαγωγείο / Κατερίνα Μιχαλοπούλου σ. 191-198
Τα ποιήματα της βροχής : μία απόπειρα παρουσίασης της ποίησης στο νηπιαγωγείο / Αγγελική Γιαννικοπούλου σ. 199-221
Η ποίηση στο δημοτικό σχολείο : δοκιμές προσσέγγισής της ή για μια «μεθοδολογία» συνάντησης με το ποίημα / Γιάννης Σ. Παπαδάτος σ. 221-240
Εικονογράφηση στο παιδικό λογοτεχνικό βιβλίο : μια διαφορετική προσέγγιση των στοιχείων της αφήγησης σε μία λογοτεχνική ιστορία / Μένη Κανατσούλη σ. 241-250
«Στο μαγικό χαλί της φαντασίας» : μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας με αφορμή Τα Μαγικά μαξιλάρια του Ευγένιου Τριβιζά / Τζίνα Καλογήρου σ. 251-263
Λογοτεχνικό βιβλίο και εκπαίδευση : σχέσεις συναλληλίας ή αποκλεισμού; / Διαμάντη Αναγνωστόπουλου σ. 267-275
Η λογοτεχνία στο σχολείο και η σχολική βιβλιοθήκη : η βιβλιοθηκονομική άποψη / Κυριάκος Ντελόπουλος σ. 277-283
Χρήσεις και όρια της παιδικής λογοτεχνίας στα σχολικά βιβλία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης / Βίκυ Πάτσιου σ. 285-294
Η νεότερη και σύγχρονη ιστορία στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας γυμνασίου-λυκείου, 1940-1974 : από τον πόλεμο του '40 στην τραγωδία της Κύπρου / Ζωή Σπανάκου σ. 295-315
Γενικές αρχές ενός νέου προγράμματος για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας / Γρηγόρης Πασχαλίδης σ. 319-333
Λογοτεχνία και ιδεολογία : το ζήτημα των αξιών κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας / Βενετία Αποστολίδου σ. 335-347
Η ιστορία της λογοτεχνίας και η διδασκαλία της : ένα παλιό σχολικό είδος μπροστά στη σύγχρονη προβληματική / Λίνα Κουντουρά σ. 349-357
Η θέση της ποίησης σε ένα νέο πρόγραμμα διδασκαλίας της λογοτεχνίας : προβλήματα και προοπτικές / Βικτωρία Καπλάνη σ. 359-367
Η χρήση της δραματικής μεθόδου σε ένα σύγχρονο μάθημα λογοτεχνίας / Αντιγόνη Τσαρμποπούλου σ. 369-378
Η αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της λογοτεχνίας / Ελένη Χοντολίδου σ. 379-390
Αγγελία από Ιδιώτη
- Δημοσιεύτηκε:
- Κυριακή, 23 Νοέ 2025
- Επισκέψεις:
- 56